Hembygdsgården
Träffpunkten
Bord och stolar i stora salen
Köket i Träffpunkten

Har du en fest eller ett möte på gång?

Kanske dina gäster behöver ett extra sovrum?

Hyr av oss!

Träffpunkten: 500 kr

Kåtan: 500 kr

3-bäddsrum i vandrarhemmet (1 april - 31 okt): 400 kr per rum per natt
3-bäddsrum i vandrarhemmet (1 nov - 31 mars): 800 kr per rum per natt

Bastu: 200 kr (ingår när man hyr kåtan eller rum)

Husvagnsplats med el och WC: 150 kr per dygn

Trampbåt: 70 kr per timma. Gratis för medlemmar.

Medlemmar får tillfälligt låna bord, stolar, skotersladd och trädgårdsmaskiner. Utan kostnad.

Föreningar i byn får använda våra lokaler som möteslokal kostnadsfritt.

Boka via vaktmästaren Krister Määttä 070-3041649

Vedeldad utebastu vid stranden

Kuoksu hembygdsförening har hand om hembygdsgården som är belägen vid Torneälvens strand i Kuoksu. Hembygdsgårdens största byggnad är Träffpunkten (byns gamla skolbyggnad) som består av ett kök, två toaletter, stor samlingslokal för upp till 100 personer och stor altan. Träffpunkten används för olika arrangemang och möten. Lokalen hyrs ut till privata tillställningar såsom bröllop och kalas. Samlingslokalen är givetvis mycket uppskattad bland byborna.

På hembygdsgården finns en sexkantig timrad ”kåta” för ca 40 personer. Kåtan har ett enkelt kök och en mysig övervåning med möjlighet till övernattning.

Vandrarhemmet är en äldre byggnad med två övernattningsrum och gemensamt kök. I varje rum finns plats för 3-4 personer. Det finns utedass i byggnaden och under sommarhalvåret har gästerna tillgång till WC och dusch i Träffpunkten.

På gården finns även en utescen, vedeldad bastu och grillplats nere vid stranden samt en nybyggd lekplats.

Vissa somrar har vi haft sommarcafé i kåtan. Några gånger om året får vi besök av hemvändare eller fiskeentusiaster som använder hembygdsgården som campingplats och vandrarhem.

Sedan 2007 har föreningen ett nyttjanderättsavtal för Träffpunkten som ägs av Kiruna kommun.  Kultur- och utbildningsnämnden stöttar föreningen med ett lokalbidrag.

Kaikien Seurojen Kota - "Kåtan för alla sällskap"
Huset där vandrarhemmet finns. 2 rum med separata ingångar och ett kök mittemellan.